Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że nawet drobna dolewka płynu chłodniczego może doprowadzić do powstania pęcherzyków powietrza, które skutecznie zakłócają obieg płynu chłodzącego. Zapowietrzenie układu chłodniczego to problem, który – choć niewidoczny gołym okiem – może szybko doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej, a nawet do kosztownej naprawy.
Pierwszym i najbardziej typowym objawem są gwałtowne skoki temperatury na desce rozdzielczej. Jeśli wskaźnik temperatury przeskakuje z zimnego na gorący, a wentylator pracuje nieregularnie, warto sprawdzić, czy układ chłodzenia silnika nie jest zapowietrzony. Niejednokrotnie można też zaobserwować, że temperatura silnika osiąga krytyczne wartości, mimo że poziom płynu wydaje się być w normie.
Kolejnym sygnałem są słabe efekty działania ogrzewania. Dlaczego? Jeśli powietrze trafia do nagrzewnicy, blokuje ciecz przed cyrkulacją. W efekcie nagrzewnica nie oddaje ciepła i kolei ogrzewa powietrze nieefektywnie – to klasyczny przykład, jak zapowietrzyć układu wpływa na komfort jazdy. Dodatkowo mogą pojawić się niepokojące dźwięki bulgotania w okolicach chłodnicy lub zbiornika wyrównawczego.
Nie można również ignorować wycieków. Jeśli zauważysz płyn chłodniczy pod samochodem lub spadek jego poziomu w zbiorniczku, może to być oznaka nie tylko nieszczelności, ale i wcześniejszego uszkodzenia – np. awaria pompy wody, pęknięcia przewodu lub nieszczelnej uszczelki pod głowicą.
Objawy zapowietrzonego układu chłodzenia – lista kontrolna:
-
nagły wzrost temperatury płynu
-
bulgotanie w okolicach chłodnicy
-
brak ogrzewania w kabinie
-
niestabilna temperatura pracy silnika
-
wyciek płynu chłodniczego
-
odgłosy przepływu w zbiorniku wyrównawczym
Dlaczego układ się zapowietrza? Typowe przyczyny i skutki
W teorii, zamknięty układ chłodniczy nie powinien się zapowietrzać. W praktyce jednak każdy kierowca choć raz miał z tym problem. Do zapowietrzenia układu chłodzenia najczęściej dochodzi przy wymianie płynu chłodniczego, ale nie tylko. Błędy mogą się pojawić także po naprawach, np. demontażu chłodnicy, nagrzewnicy czy pompy wody.
Innym powodem może być niewłaściwe napełnienie zbiornika wyrównawczego. Jeśli poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym jest zbyt niski, pompa nie ma jak zassać cieczy i do układu trafia powietrze. Z kolei przepełnienie może prowadzić do wyrzucania płynu przez korek zabezpieczający. Obydwa scenariusze mogą zapowietrzyć system.
Warto również wiedzieć, że zużycie uszczelki pod głowicą, mikropęknięcia w bloku silnika czy niesprawny termostat mogą powodować stopniowe przedostawanie się powietrza do układu. W efekcie powstają pęcherzyki, które blokują obieg cieczy, co może nawet doprowadzić do przegrzania i zatarcia układu korbowo-tłokowego.
Niepokojące zjawiska – jak np. para wydobywająca się ze zbiorniczka wyrównawczego czy nierównomierna praca silnika – powinny zawsze skłaniać do sprawdzenia układu. Zignorowanie tych sygnałów może doprowadzić do poważnej awarii, a nawet całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej.
Jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie? Instrukcja krok po kroku
Poniżej przedstawiamy praktyczny przewodnik, jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie samodzielnie. Pamiętaj jednak – jeśli nie czujesz się pewnie, skonsultuj się z fachowcem od mechaniki.
Instrukcja krok po kroku:
-
Zimnym silniku odkręć korek zbiornika wyrównawczego – nigdy nie rób tego na gorącym!
-
Uzupełnij płyn chłodniczy, aż osiągnie właściwy poziom płynu.
-
Uruchom silnik i ustaw nawiew na maksymalne ogrzewanie.
-
Pozostaw otwarty zbiorniczek wyrównawczy – pozwoli to uwolnić powietrza w płynie chłodniczym.
-
Obserwuj temperaturę silnika – optymalna temperatura płynu to ok. 90-100°C.
-
Sprawdź, czy z nawiewów leci ciepłe powietrze – jeśli tak, obieg płynu chłodniczego działa.
-
Gdy silnik osiągnie temperatury roboczej, odkręć odpowietrznik układu chłodzenia (jeśli występuje – często przy obudowie termostatu).
-
W razie potrzeby – dolej jeszcze trochę płynu chłodzącego.
-
Wyłącz silnik i sprawdź poziom cieczy po ostygnięciu – uzupełnij w razie potrzeby.
Podczas całego procesu warto obserwować powierzchni płynu w zbiorniczku. Jeśli zauważysz pęcherzyki powietrza, to znak, że proces odpowietrzania układu chłodzenia jeszcze trwa.
Ciekawostka motoryzacyjna:
W starszych modelach samochodów stosowano odpowietrznik mechaniczny – mały zawór, który należało odkręcić, by usunąć powietrze z układu. Dziś wiele modeli radzi sobie z tym automatycznie, jednak skuteczność zależy od poprawnego obiegu płynu i sprawnej pompy.