Motoryzacja
Norma emisji spalin Euro – co musisz wiedzieć o europejskim standardzie?

Spis treści
Czym są normy emisji i dlaczego mają znaczenie?
W dzisiejszych czasach świadomość ekologiczna społeczeństwa rośnie, a jednym z najważniejszych elementów wpływających na jakość powietrza jest emisja spalin. Zanieczyszczenia pochodzące z transportu drogowego stanowią znaczną część całkowitej emisji w Europie. Właśnie dlatego stworzono normy, które mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu pojazdów na środowisko.
Norma emisji spalin Euro to zbiór regulacji wprowadzonych przez Unię Europejską, mających na celu redukcję emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich i ciężkich pojazdów. Od momentu, gdy euro 1 została wprowadzona, nastąpiła ogromna zmiana w sposobie projektowania silników, filtrów oraz całych układów wydechowych.
W praktyce, normy emisji spalin w UE określają, ile zanieczyszczeń może wydostać się z rury wydechowej pojazdu na każdy przejechany kilometr. Obejmują one m.in. emisję tlenków azotu, cząstek stałych oraz emisji tlenku węgla. Każda kolejna norma jest bardziej restrykcyjna niż poprzednia, a ich spełnianie stanowi obowiązek producentów samochodów.
Jakie są więc konkretne standardy emisji spalin? Czym różni się euro 4 od euro 6, a co przyniesie przyszłość pod znakiem euro 7? O tym wszystkim przeczytasz poniżej.
Od euro 1 do euro 7 – jak zmieniały się normy emisji?
Historia norm emisji w Europie sięga 1992 roku, kiedy to po raz pierwszy wprowadzono normę euro 1. Był to przełomowy moment – od tej pory każdy producent musiał dostosować swoje samochody osobowe do wyznaczonych limitów emisji spalin.
Kolejne wersje norm – euro 2, euro 3, euro 4, euro 5 i euro 6 – sukcesywnie wprowadzały coraz bardziej rygorystyczne limity. Na przykład euro 5 i euro 6 narzuciły obowiązek stosowania filtrów cząstek stałych w samochodach z silnikiem Diesla, znacząco ograniczając emisję cząstek stałych.
Norma | Rok wprowadzenia | Kluczowe ograniczenia |
---|---|---|
Euro 1 | 1992 | Początek kontroli emisji spalin |
Euro 2 | 1996 | Surowsze limity emisji NOx |
Euro 3 | 2000 | Podział emisji dla benzyny i diesla |
Euro 4 | 2005 | Obowiązkowe filtry dla diesla |
Euro 5 | 2009 | Redukcja cząstek stałych |
Euro 6 | 2014 | Redukcja NOx o 55% względem Euro 5 |
Euro 7 | planowane: 2025 | Jednolity limit emisji dla wszystkich pojazdów |
Norma euro 6, obowiązująca od 2014 roku, została podzielona na kilka wariantów: euro 6b, euro 6c, euro 6d-temp oraz norma euro 6d, wprowadzając coraz dokładniejsze metody pomiaru emisji w rzeczywistych warunkach drogowych.
Przyszłość należy do normy euro 7, która zgodnie z założeniami ma objąć wszystkie typy pojazdów jednym standardem oraz uwzględniać emisję szkodliwych substancji w spalinach, takich jak mikrocząstki z hamulców czy opon. Zmiany te będą miały wpływ nie tylko na producentów do nowego pomiaru emisji, ale i na kierowców.
Jak sprawdzić normę emisji spalin swojego samochodu?
Zastanawiasz się, jak sprawdzić normę emisji spalin swojego auta? To ważna kwestia, szczególnie jeśli planujesz podróż do kraju, w którym obowiązują strefy niskiej emisji. Normę emisji spalin euro możesz sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu – najczęściej podana jest ona w polu V.9.
Warto przeczytać: Benzyna 95 czy 98 – którą wybrać?
Jeśli chcesz mieć pewność, że podana tam wartość jest prawidłowa, euro możesz sprawdzić na stronie producenta samochodu lub w bazach danych zawierających emisji spalin dla samochodów. Pamiętaj, że różne modele z tego samego rocznika mogą spełniać różne normy emisji spalin euro, w zależności od wersji silnika.
Dla ułatwienia kierowcom życia powstały również aplikacje mobilne oraz wyszukiwarki internetowe, które pozwalają w kilka sekund sprawdzić normę emisji spalin po numerze VIN. To szczególnie przydatne przy zakupie używanego auta z zagranicy.
Warto wiedzieć, że każda norma euro określa limit emisji spalin, czyli maksymalne dopuszczalne wartości zanieczyszczeń. Obecnie wymogi normy euro 6 są najbardziej wymagające, a ich spełnienie jest warunkiem dopuszczenia pojazdu do sprzedaży na terenie UE.
Co zawierają normy emisji i dlaczego są tak restrykcyjne?
Każda kolejna nowa norma wprowadza dokładniejsze limity oraz szerszy zakres substancji objętych regulacjami. Dotyczy to m.in. emisji co2, tlenków azotu (NOx), cząstek stałych, a nawet emisji tlenków siarki i węglowodorów. Wszystko po to, by zmniejszyć emisję szkodliwych substancji i poprawić jakość powietrza w miastach.
W ramach norm emisji spalin, określono szczegółowe wartości dla różnych typów pojazdów, co w praktyce oznacza różne limity emisji dla pojazdów z silnikami benzynowymi i Diesla. Te limity są znane jako dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu, poziom emisji dwutlenku węgla, czy też limitów dotyczących emisji cząstek stałych.
Warto zaznaczyć, że normy spalin nie ograniczają się wyłącznie do nowych samochodów. Coraz częściej wprowadzane są miejskie strefy czystego transportu, gdzie starsze auta, niespełniające minimalnej normy euro, nie mają prawa wjazdu. Dotyczy to głównie modeli z silnikami Diesla poniżej normy euro 5.
Sprawdź również: Wymiana filtra paliwa – jak to zrobić samodzielnie?
Eksperci zauważają, że średnia emisja spalin znacznie się zmniejszyła wraz z wprowadzeniem bardziej rygorystycznych przepisów. To efekt nie tylko wprowadzenia normy emisji spalin euro, ale także rosnącej presji społecznej i potrzeby przeciwdziałania zmianom klimatycznym.
Przyszłość emisji spalin – co przyniesie norma euro 7?
Wraz z normą euro 7 planowane jest całkowite ujednolicenie limitów dotyczących emisji spalin niezależnie od rodzaju napędu. To oznacza, że zarówno samochody benzynowe, jak i elektryczne będą musiały spełnić te same wymagania, szczególnie w zakresie emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów.
Norma emisji spalin euro 7 ma również uwzględniać czynniki dotąd pomijane – np. emisję cząstek stałych z układu hamulcowego czy nowego pomiaru emisji spalin w rzeczywistych warunkach jazdy. Planuje się także zmiany w zakresie dotyczące emisji tlenku węgla i emisji opartej na przebiegu pojazdu, co zmotywuje producentów do tworzenia trwalszych i bardziej ekologicznych rozwiązań.
Nowe przepisy wpłyną nie tylko na zakresie emisji i wartości emisji, ale również na rozwój technologii w motoryzacji. Już teraz wiele marek zapowiada pełną elektryfikację swoich flot przed rokiem 2030 – w dużej mierze właśnie w odpowiedzi na normy emisji spalin euro dotyczące przyszłych regulacji.
Nie bez znaczenia pozostaje również presja społeczna oraz działania legislacyjne UE, które wymuszają wprowadzenie normy obejmującej nie tylko emisji dla pojazdów z silnikami, ale też standardów emisji cząstek stałych. Ostatecznym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej, w czym norma euro 7 ma odegrać kluczową rolę.
