Connect with us

Motoryzacja

Wymiana płynu hamulcowego krok po kroku

Published

on

Wymiana płynu hamulcowego krok po kroku

Kiedy i dlaczego warto wymieniać płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów w kontekście bezpieczeństwa jazdy. Jego zadaniem jest przekazywanie ciśnienia z pedału hamulca na zacisk hamulcowy, który dociska klocki do tarcz. Niezawodność działania układu zależy od jakości tego płynu. Niestety, płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że z czasem pochłania wodę z otoczenia, co obniża temperaturę wrzenia i może doprowadzić do powstania bąbelków powietrza, a tym samym – do utraty siły hamowania.

Zaleca się wymieniać płyn hamulcowy co dwa lata lub zgodnie z zaleceniami producenta. Wymiana płynu hamulcowego jest szczególnie ważna w autach wyposażonych w system ABS, gdzie obecność pęcherzyków powietrza może zakłócić działanie całego systemu.

Regularna wymiana pozwala również zapobiec korozji w układzie hamulcowym, co jest istotne szczególnie w starszych pojazdach. Zużyty płyn może prowadzić do uszkodzeń pompy hamulcowej, zacisków, a nawet całych obwodów hamulcowych.

W przypadku motocykli obowiązują podobne zasady – wymienić płyn hamulcowy w motocyklu należy regularnie, ponieważ wymiana płynu hamulcowego w motocyklu zapewnia nie tylko skuteczne hamowanie, ale i bezpieczeństwo jazdy.

Jak przygotować się do samodzielnej wymiany płynu hamulcowego?

Samodzielna wymiana płynu hamulcowego jest możliwa, ale wymaga staranności, odpowiednich narzędzi i podstawowej wiedzy. Przed rozpoczęciem wymiany należy zaparkować samochód w bezpiecznym miejscu, najlepiej na płaskiej nawierzchni, i zabezpieczyć go klinami pod kołami.

Będziesz potrzebował m.in. klucza oczkowego, wężyka, strzykawki, pojemnika na stary płyn, oraz nowego płynu hamulcowego. Warto mieć również śrubokręt do otwarcia zbiorniczka i latarkę. Przed przystąpieniem do pracy koniecznie sprawdź, gdzie w Twoim aucie znajduje się zbiorniczek wyrównawczy oraz zawór odpowietrzający.

Warto przeczytać również: Wymiana filtra paliwa – jak to zrobić samodzielnie?

Wypompować stary płyn można za pomocą strzykawki ze zbiorniczka pod maską. Następnie warto spuścić resztę płynu przez odpowietrzniki przy kołach. Dobrze jest mieć pomocnika, który będzie naciskał pedał hamulca, co umożliwi dokładne odpowietrzenie układu.

Uwaga: nie wolno dopuścić do zapowietrzenia układu, ponieważ może to całkowicie unieruchomić hamulce. Zbiornik należy regularnie uzupełniać, dolewając świeży płyn, by poziom nie spadł poniżej minimum.

Wymiana plynu hamulcowego krok po kroku

Wymiana płynu krok po kroku – instrukcja dla początkujących

  1. Otwórz korek zbiorniczka wyrównawczego i wypompuj stary płyn.
  2. Dolej nowy płyn hamulcowy, odpowiedni dla Twojego pojazdu – najczęściej DOT-3, DOT-4 lub DOT-5 (należy pamiętać, że nie należy mieszać płynów z różnych grup).
  3. Zlokalizuj odpowietrznik na pierwszym kole – zwykle zaczyna się od lewego tyłu, następnie prawego tyłu, prawego przodu i na końcu lewego przodu.
  4. Załóż wężyk na odpowietrznik, jego drugi koniec zanurz w naczyniu. Poproś pomocnika o wciśnięcie pedału hamulca i przytrzymanie go.
  5. Otwórz odpowietrznik, poczekaj aż płyn zacznie wypływać. Gdy strumień będzie przezroczysty i pozbawiony pęcherzyków, zakręć odpowietrznik i powtórz czynność przy pozostałych kołach.

W trakcie całej operacji pamiętaj, by stale dolewać nowy płyn – w przeciwnym razie możesz dopuścić do zapowietrzenia układu hamulcowego. Po zakończeniu pracy upewnij się, że poziom płynu w zbiorniczku jest odpowiedni

Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego i najczęstsze błędy

Na rynku dostępne są płyny hamulcowe o różnych właściwościach. Płyn hamulcowy wybrać należy zgodnie z zaleceniami producenta – najczęściej są to DOT-3, DOT-4 lub DOT-5. Różnią się one temperaturą wrzenia, właściwościami higroskopijnymi oraz kompatybilnością z układem.

W przypadku pojazdów wyposażonych w system ABS szczególnie zalecane są płyny o wyższej odporności termicznej i stabilności – najczęściej DOT-4. Płyny z poszczególnych grup nie należy mieszać, gdyż może to pogorszyć właściwości smarne i doprowadzić do awarii układu.

Jednym z najczęstszych błędów jest korzystanie z płynu przeterminowanego lub przechowywanego w niewłaściwy sposób. Płyn hamulcowy należy przechowywać w szczelnym opakowaniu, z dala od wilgoci. Zużyty płyn należy zutylizować zgodnie z przepisami – nie wylewać do kanalizacji.

Jeśli samemu wymienić płyn hamulcowy nie potrafisz lub masz wątpliwości co do procedury, warto skonsultować się z mechanikiem. Profesjonalna wymiana płynu hamulcowego nie kosztuje wiele, a daje pewność prawidłowego działania hamulcowego.

Wymiana płynu hamulcowego

Wymiana płynu hamulcowego w motocyklu – co trzeba wiedzieć?

Wymienić płyn hamulcowy w motocyklu można podobnie jak w aucie, choć dostęp do zbiorniczka i odpowietrzników bywa trudniejszy. Wymiana płynu hamulcowego w motocyklu wymaga szczególnej ostrożności, ponieważ motocykle mają mniejsze zbiorniczki i węższe przewody.

Podobnie jak w samochodzie, płyn hamulcowy należy wypompować, spuścić ze zbiorniczka wyrównawczego, a następnie dolać nowy płyn hamulcowy, pompować klamką hamulca i odpowietrzać układ przy każdym zacisku.

Przeczytaj też: Awaria świec żarowych silnika – przyczyny, objawy i skutki

Dla motocykli z ABS – hamulcowego w motocyklu z ABS – procedura jest podobna, ale należy upewnić się, że odpowietrzane są wszystkie obwody, co w niektórych modelach BMW wymaga użycia komputera serwisowego.

Podczas pracy nie zapomnij o założeniu przewodu na odpowietrznik, używaniu czystych narzędzi i unikaniu dostania się powietrza do układu. Wymianę płynu zakończ kontrolą poziomu w zbiorniczku i krótką jazdą próbną.

Bezpieczeństwo, przepisy i… ubezpieczenie OC?

Choć może to zaskakiwać, skuteczność hamowania ma wpływ na Twoje bezpieczeństwo i potencjalnie – na ważność ubezpieczenia OC. Jeśli dojdzie do kolizji, a kontrola wykaże, że układ hamulcowy był niesprawny z powodu braku wymiany płynu, możesz mieć problem z uzyskaniem odszkodowania. To samo dotyczy ubezpieczenia assistance.

Od 1 stycznia 2024 roku w życie weszły zmiany przepisów, które precyzują m.in. odpowiedzialność za stan techniczny pojazdu. Zadbany układ, w tym regularna wymiana płynu hamulcowego, to nie tylko obowiązek właściciela, ale i warunek zachowania ważności polisy OC.

Warto pamiętać, że płynów hamulcowych nie należy mieszać, a cała procedura powinna być wykonywana zgodnie z instrukcją producenta. W razie wątpliwości, zawsze można skorzystać z pomocy fachowca lub zajrzeć do instrukcji serwisowej danego pojazdu.

Wymiana płynu hamulcowego przebiega tak samo w większości pojazdów – zarówno osobowych, jak i motocykli – jednak dla pewności warto skorzystać z instrukcji producenta lub wsparcia serwisu.

Wojtek Pałys, 33-latek z serca Śląska, Katowic, to pasjonat życia pełnego akcji i elegancji. Na swoim blogu łączy świat sportu, motoryzacji i mody męskiej, dzieląc się z czytelnikami nie tylko najnowszymi trendami, ale i sposobami na bycie lepszą wersją siebie każdego dnia. Jego teksty to nie tylko przewodnik po męskim stylu, ale też zaproszenie do dialogu o pasjach, które definiują nowoczesnego mężczyznę.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copyright © 2013 blogmezczyzny.pl